Lite information om posterna i Läxmästeriet!
Nu när det är dags för alla glada att söka till Läxmästeriet 2010/2011 så kan en liten presentation av de olika posterna vara i sin ordning, skrivna av de som kan posterna allra bäst!
Här nedan följer en lite guide för de som inte riktigt vet vilken post som passar bäst, eller bara vill ha lite mer koll på hur vi jobba i Läxmästeriet.
Kom ihåg att om du vill söka är det bara att slänga iväg en kort presentation om dig själv tillsammans med telefonnummer till [email protected]
Har du några frågor är det bara att gå in på sidan om oss på www.laxmasteriet.se. Där hittar du bland annat våra mailadresser samt några mer eller mindre livsviktiga frågor.
Spons
Sponsposten i Läxmästeriet går ut på att ragga spons till alla
fester som Läxmästeriet anordnar under året. Att vara sponsansvarig är otroligt stimulerande.
Jag får prata med många spännande människor på olika företag och med det träna min sociala
förmåga som jag har nytta av i mitt framtida yrke. Som sponsansvarig trivs jag otroligt bra och
jag vet att jag gör ett viktigt arbete för våra arrangemang. Hör av er med frågor av alla slag!
Gyckelmeister
Som gyckelansvarig är din uppgift just gyckel som titeln avslöjar. Du skriver gyckel, tar emot förfrågningar, bokar in gyckel för fester, ja kort sagt allt som har med gyckel att göra. En gång i veckan har vi i läxmästeriet ett gyckelmöte då vi övar och skriver gyckel. Man är alltså inte ensam om att producera alla gyckel som används under sin tid som läxare men som gyckelansvarig förväntas man förstås skriva ett och annat.
Det är inget krav att kunna spela något instrument, men är givetvis ett stort plus om man kan kompa på en gitarr eller liknande. Du får under den kommande läxintervjun få möjlighet att framföra något, t.ex. en dans, ett flöjtsolo, en dikt eller varför inte ett litet gyckel om du är intresserad av denna underbara post. Bra egenskaper för en gyckelansvarig är att kunna rimma och leka med ord, fantasi, samt tillgång till gitarr.
//Tim
Inköp och dekor
Denna post består av två olika ansvarsområden. Inköp innebär att man inför fester samlar in listor på saker som behövs från olika poster, t.ex. lekansvarig samt andra saker som behövs för festen. Man kontrollerar vad som finns i läxmästeriets ägo (förråd) och utför de inköp som är nödvändiga. Eftersom inköp sker av läxmästeriets pengar gör man en budget för inköpen och har då ett återkommande samarbete med kassören. Bra egenskaper för en inköpsansvarig är ett ekonomiskt tänk samt ett starkt shoppingintresse.
Dekor innebär att man har ansvar för dekoren som finns på alla fester vi i läxmästeriet anordnar. Vilket omfattar planering, producering samt placering av dekor (tre gyllene P) efter bestämt tema. Man har såklart hjälp av sina medläxare men posten innebär att man har det yttersta ansvaret för att dekoren finns på plats när festen drar igång. Bra egenskaper för en dekoransvarig är påhittighet, fantasi och en lätt förkärlek till pysslande.
//Zara
Sekreterare och bokning
Sekreterarens uppgift är att föra protokoll över vad som sägs under mötena som vi har en gång i veckan. Sedan skickar man som sekreterare ut protokollen till de andra så att alla vet säkert vad som bestämts och så. Protokollen lämnas sedan i slutet av läxåret in till styrelsen. Ett plus som sekreterare är att ha en bärbar dator. Det underlättar väldigt.
Som bokningsansvarig har man ansvar för att saker och ting blir bokade. Det kan handla om bokning av platser där fester ska hållas, av tält till utefester, av lakanplatser, bord till biljettförsäljning med mera. Som bokningsansvarig har man kontakt med många människor, både innanför och utanför universitetet. Därför kan det vara bra att tycka om att prata med, och inte vara rädd för att ringa till, olika sorters människor.
//Malin
Webb/PR
Denna post handlar om att sköta uppdatering av Läxmästeriets hemsidor med information om fester och tillställningar. Det är en väldigt kreativ post och även om man inte är en Photoshop-räv som kan utföra mirakel med bildprogram på datorn så är inte det något hinder för att man ska klara av posten. Även skapandet av hemsidor är något som de flesta klarar av då det finns mängder med program att ladda hem för att underlätta detta. Det viktigaste är att vara kreativ och att tycka om att skapa, vilket gör det till en både krävande men också väldigt rolig post!
//Gustav
Kassör
Som kassör har man hand om alla Läxmästeriets pengar. Det är som kassör du drar i spakarna och bestämmer vad som får inhandlas till Läxmästeriets fester. Du betalar fakturor ochbetalningar samt gör en bokföring som redovisas för lärarsektionens styrelse en gång i halv året. Utan en kassör blir det inte mycket till fest. Du ser till att dom som ska ha pengar får det och ser till att ni får de pengar ni ska ha. På de fester vi anordnar ser du till att det finns växel på de olika stationerna med kassor. Det är efterarbetet som är det stora i en kassörs arbete. Det är då du räknar, ser till att allt stämmer och bokför detta. Det är även du som kassör som tillsammans med Chefen har kontakt med banken. Och därför har man som kassör ett stort ansvar i Läxmästeriet.
//Emelie
Lek
Lekposten går ut på att planera och styra över de lekar som vi har vid olika tillfällen.
Mycket tid ägnas åt att komma på alla olika lekar för jag vill gärna att de som är med inte har lekt leken förut.
Ofta är det ju temafester och då gäller det att komma på lekar som går att koppla ihop med det temat vilket inte är det enklaste.
Jag går typ jämt och funderar på lekar och får de mest knäppa idéer vid de mest udda tillfällena.
Det svåraste, vilket man inte tänker på, är att göra lekscheman. Helst ska ju alla lag möta varandra och man vill ju inte möta samma lag två gånger.
Förberedelserna inför festen, förutom lekschemat, består i att skriva en inköpslista på vad jag behöver och sedan utförligt förklara lekarna för lekledarna vid de olika lekarna.
En grymt rolig post måste jag säga för jag älskar att leka och tävla och är gärna lekledare på olika tillställningar.
Så om du är kreativ, påhittig och gillar att planera lekar och sånt tycker jag absolut du ska söka lekposten. Den är kul!
//Martin
Ljud & Ljus
Först och främst måste du vara beredd på att få ett ”äckligt” namn, Sluzk blev det för min del :P
Vad kommer du som ljud&ljusansvarig göra under året som Läxmästerist?
På tillställningar som Nolle-P ska du ha hand om ljudutrustningen; alltså se till så att allt som behövs är på plats, koppla ihop allt och det roligaste – vara en kickass DJ!
Du bestämmer musiken och bränner skivor till olika tillställningar.
Du har även hand om ljus och det innebär helt enkelt att se till att det finns ljus där det behövs. Du kommer även bli bästa vän med förlängningssladdar och silvertejp. Ni kommer nästan ingå ett äktenskap, det är vackert…mycket mycket vackert :)
På de stora festerna bokar du forte! som är en organisation på campus som har och kan ALLT när det häller ljud och ljus. De riggar all deras utrustning och de är även själva DJs under festerna. Där gäller det bara att du planerar och bokar i tid.Sammanfattningsvis: På varje tillställning som äger rum ska du se till att du har koll på vad som behövs och ska fixas inom ljud&ljus-området.
lskar du musik, silvertejp och förlängningssladdar – då är ljud&ljus posten den ultimata grejen för dig.
//Suz
Öl och Bar
Som Öl & Bar-ansvarig har du som främsta uppgift att ansvara för alkoholen och baren/barerna under Läx alla fester, framförallt under Kravalentine och Suntrip men du ansvarar också för all inköp av alkohol och framställning av "mindre-fint-vin". Så har du ett allmänt intresse för drycker och gärna kränger drycker till glada gäster är den här posten något för dig!
//Andreas
Märke och textil
Posten märke- och textil innebär ansvar för att alla märken blir gjorda och beställda. Det är också märke- och textilansvarig som beställer den svarta delen av vår overall och ser till att alla får rätt storlek osv.
Min post handlar med andra ord om att ha ansvar för allt som har med tyg och märken att göra. En mycket rolig uppgift!
//Caroline
Mat/sittningsansvarig
Mat/sittningsansvarig innebär precis vad det låter som. Mitt ansvar under våra fester och evenemang är att se till att det alltid finns mat som vi kan sälja eftersom ingen mat = ingen alkohol, vilket vore väldigt tråkigt! Matdelen utgör den största delen av mitt arbete, eftersom vi inte har så många sittningar, och det jag i stort sätt gör är att:
- Bestämma vad vi ska ha för mat
- Kolla upp priser och göra en budget
- Beställa/handla maten + tillbehör
- Se till att maten är färdig och tillagad vid försäljningstillfället
Till våra sittningar är det egentligen inte så stort skillnad på mitt arbete jämfört med maten utan jag gör ungefär samma saker. Det som tillkommer är mycket kontakt med dem som vi har sittningen hos samt alla praktiska saker som man kan tänka sig runt en sittning, ex. bordsplacering, försäljning etc. Givetvis ordnar inte jag med allt själv utan vi hjälps åt med det mesta men ansvaret att se till att allting blir gjort till sittningen ligger på mig.
Jag trivs jättebra på min post och den är verkligen rolig och jag skulle inte byta den mot någon annan!
//Michaela
Bra jobbat! Smart grej att låta alla veta vad posterna innebär!
Kram till alla!
Ni är fan bäst! Jag har fan tjötat på alla (tidigare Läx och FOUL) att denna informationen skall ut. Nu vet folk va de söker! Ni är grymma! Lycka till :)
Puss och kram
den där bokningsposten låter rolig
på min tid....
lycka till med utagningen =)
men ni ska bara ha 12 platser?
ja de här var en smart sak. synd att man inte kan vara med på så många av era fester nu bara :(
Fast å andra sidan är vi glada att du inte kan just det Danne :-)